Dacă...

  • În echipa ta lucrează mai multe generații (20+, 30+, 40–50+), iar asta aduce adesea neînțelegeri și tensiuni.

  • Cei mai tineri cred că „cei vechi” sunt rigizi, rezistenți la schimbare, iar cei cu experiență cred că tinerii sunt nerăbdători, deloc loiali, „generația telefonului”.

  • Există viziuni foarte diferite despre echilibru viață–muncă, carieră, autoritate, stil de lucru.

  • De multe ori vorbesc aceiași oameni, iar alții (mai ales foarte tineri sau mai în vârstă) rămân în fundal.

  • Ți-e greu să dai feedback sau să ceri rezultate de la oameni din generații diferite, fără ca cineva să simtă nedreptate sau lipsă de respect.

  • Unele subiecte par „câmp minat”: orice ai spune, cineva se simte rănit sau discriminat pe criteriu de vârstă.

Atunci leadership-ul incluziv, cu accent pe generații, devine un instrument esențial pentru tine.

Poate fi o soluție...

Leadership-ul incluziv nu înseamnă să tratăm pe toată lumea la fel, ci să tratăm pe toată lumea echitabil și conștient:

  • Te ajută să înțelegi ce aduce valoros fiecare generație și de ce se comportă diferit.

  • Te sprijină să transformi diferențele generaționale din surse de conflict în surse de complementaritate.

  • Oferă instrumente pentru ca oameni de vârste diferite să simtă că au voce, loc și viitor în organizație.

  • Te ajută să adaptezi modul în care comunici, delegi, dai feedback la etapa de viață și stilul fiecăruia.

  • Contribuie la o cultură în care nu există doar „boomer vs. Z”, ci dialog și învățare reciprocă.

Programul este construit pe mentalitatea de diversitate și incluziune, cu focus special pe managementul generațiilor.

Tematica cursului

1. Ce înseamnă leadership incluziv, generațional conștient?

  • Diversitate, incluziune, echitate – aplicate la diferențele de vârstă și generație.

  • Cum văd munca, loialitatea, cariera un coleg de 25, 35, 45, 55+ ani.

  • De ce colaborarea dintre generații este și problemă de business (inovație, transfer de know-how, retenție).

  • Auto-reflecție: ce cred și simt eu, ca lider, despre „cei tineri” și „cei mai în vârstă”?

 

2. Bias-uri inconștiente legate de vârstă și generații

  • Stereotipuri frecvente: „tinerii nu sunt loiali”, „cei în vârstă nu înțeleg digitalul” etc.

  • Situații de decizie:

    • pe cine promovez,

    • cui dau proiecte inovatoare,

    • cui îi permit mai multă flexibilitate,

    • cui îi iert mai ușor greșelile.

  • Cum îmi recunosc și corectez propriile reflexe legate de vârstă.

  • Micro-mesaje: glume, remarci, expresii care pot fi excluzive pentru anumite generații.

 

3. Siguranță psihologică pentru toate generațiile

  • Ce înseamnă siguranță psihologică pentru un junior și ce înseamnă pentru un coleg cu 20+ ani experiență.

  • Cum creez un context în care cei tineri îndrăznesc să întrebe, iar cei seniori îndrăznesc să spună „nu știu”.

  • Reacții de leadership care deschid sau închid gura cuiva, în funcție de vârsta lui.

  • Cum gestionez situațiile în care cineva nu vorbește „pentru că e prea tânăr” sau „pentru că simte că nu mai contează”.

 

4. Comunicare și decizii în echipe multigeneraționale

  • Preferințe diferite de comunicare (online, față în față, scris, verbal) și cum le armonizăm.

  • Structuri de ședință care dau șansa și celor vocali, și celor mai rezervați.

  • Implicarea colegilor tineri în pregătirea deciziilor, respectând în același timp expertiza seniorilor.

  • Feedback și responsabilizare: cum ajustez stilul în funcție de generație fără a crea favoritisme.

 

5. Situații sensibile: glume, șicane, tensiuni între generații

  • Cum reacționez la remarci jignitoare legate de vârstă sau generații.

  • „Pe vremea noastră…” vs. „voi, boomerii / voi, Z-urile…” – cum abordez aceste dinamici.

  • Relații tensionate: lider tânăr – subordonat mai în vârstă / lider senior – echipă plină de tineri.

  • Cum creez momente de dialog între generații care duc la clarificare, nu la escaladare.

 

6. Echipe diverse ca resursă – roluri și puncte forte generaționale

  • Ce puncte forte aduc generațiile diferite (viteza, stabilitatea, tehnologia, perspectiva de ansamblu etc.).

  • Cum distribuim sarcini și roluri astfel încât să valorificăm conștient aceste diferențe.

  • Transfer bidirecțional de know-how: mentoring senior–junior și reverse mentoring.

  • Cum micșorez distanța dintre „vechea gardă” și „noii veniți”.

 

7. Hibrid / online cu mai multe generații

  • Cine se simte confortabil online și cine este dezavantajat de format.

  • Cum conduc ședințe online astfel încât nicio generație să nu rămână „invizibilă”.

  • Flexibilitate, remote, program – cum comunic și implementez fără a genera sentimentul de nedreptate.

  • Micro-gesturi zilnice care ajută ca toți să simtă că fac parte din același cerc.

 

8. Integrare și plan de acțiune de leadership incluziv

  • Punctele mele forte și punctele oarbe în managementul generațiilor.

  • 2–3 situații sau grupuri (ex. juniori noi, seniori „veterani”) unde voi acționa diferit.

  • Plan pe 4–6 săptămâni:

    • ce obiceiuri noi introduc,

    • ce conversații inițiez,

    • ce feedback cer de la echipă.

Beneficii

Pentru lideri:

  • Mai multă siguranță în gestionarea tensiunilor generaționale.

  • Decizii mai echitabile privind promovări, sarcini, flexibilitate.

  • O relație mai echilibrată cu toate generațiile – mai puțin „eu vs. ei”.

Pentru echipă:

  • Mai puțină etichetare („ăștia tineri”, „ăștia bătrâni”), mai mult dialog.

  • Siguranță mai mare pentru a vorbi, a întreba, a propune idei.

  • Colaborare mai bună între perspective „proaspete” și experiență acumulată.

Pentru organizație:

  • Retenție mai bună în toate categoriile de vârstă.

  • Inovație mai mare prin combinarea modurilor diferite de gândire.

  • Cultură mai umană și mai atractivă pentru talente de toate vârstele.

Metodologie

Programul „Leadership incluziv – focus generațional” creează un spațiu sigur pentru subiecte sensibile:

  • Cadre teoretice clare despre diversitate, bias-uri, siguranță psihologică și generații.

  • Analiză de caz pe situații reale (lider tânăr cu echipă senioră, „bășcălie” pe seama unei generații etc.).

  • Jocuri de rol / simulări: reacții la remarci nepotrivite, facilitarea dialogului între generații.

  • Exerciții de auto-reflecție pe propriile credințe și experiențe legate de vârstă.

  • Lucru în grup mic și peer coaching.

  • Instrumente concrete: întrebări pentru dialog generațional, modele de intervenție, idei de practici incluzive.

Forme de organizare

  • Training (curs):

    • 1–2 zile, 8–14 lideri.

    • Față în față sau online, interactiv.

    • Adaptabil la provocările generaționale specifice organizației.

  • Coaching de leadership:

    • 4–6 sesiuni individuale.

    • Focus pe situații și relații generaționale concrete.

Contactați-ne acum!

Dacă ați dori să aveți rezultate pe termen lung cu echipa dumneavoastră, nu ezitați să ne contactați!

Nr. de telefon

+40 726 369 729

Email

ficz@ficz-antal.ro

Scrieți-ne aici!

Poți folosi formularul de mai jos să ne contactezi chiar acum. Noi vom reveni cu un răspuns în cel mai scurt timp!

 

Üzenet küldése